رویدادهای نبض مهندسی – شبکه سازی و گسترش زنجیره تامین در صنعت ساختمان
منو موبایل

رویدادهای نبض مهندسی – شبکه سازی و گسترش زنجیره تامین در صنعت ساختمان

پنل 2 : سازه های فولادی، استانداردسازی | گزارش استدیو نمایشگاه

پنل 2 : سازه های فولادی، استانداردسازی | گزارش استدیو نمایشگاه

مدیر بازنگری نشریه ۲۲۸:
تعامل مرکز تحقیقات و انجمن‌ها برای تدوین استانداردهای صنعت فولاد/ الزامات کیفی، پیشگیری از نقص و دستیابی به کیفیت مناسب سازه اولویت دارد

به گزارش استودیو نمایشگاه سازه های فولادی، دکتر علیرضا عربها نجف آبادی در پنل “سازه های فولادی، استانداردسازی” با اشاره به لزوم استانداردسازی در صنعت فولاد و سازه های فولادی اظهار داشت: صنعت فولاد یکی از صنایع مهم در همه دنیا به ویژه در ایران است و نه تنها در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد، لذا استفاده بهینه از آن نیازمند بکارگیری استانداردهای ویژه ای است.

وی ادامه داد: بهره وری از دانش فنی در این حوزه نیازمند توجه به الزاماتی در بحث قابلیت ها و استانداردهاست که در ایران مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان در این زمینه مورد توجه قرار دارد.

مدیر بازنگری نشریه ۲۲۸ با اشاره به بازنگری در مبحث ۱۰ مقررات ملی بیان کرد: مبحث ۱۰ مقررات ملی، مقرراتی است که در تحلیل، طراحی و اجرای ساختمان‌های فولادی جهت تامین ایمنی و بهره‌برداری مناسب، مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل مجموعه ای از الزامات عمومی، الزامات طراحی، الزامات طرح لرزه‌ای، الزامات ساخت، نصب و کنترل و پیوست‌های آن است که با تغییرات تکنولوژی و دانش فنی که در سال های اخیر صورت گرفته، توانستیم نسبت به بروز رسانی این آیین نامه اقدام کنیم.

عربها نجف آبادی همچنین افزود: بحث دیگر تدوین استانداردهای اجباری بود که به ویژه پس از زلزله کرمانشاه با بهره گیری از استانداردهای اروپایی و نیازسنجی این صنعت در حوزه داخل، تلاش داریم ضمن حمایت هم‌جانبه از سازندگان و استفاده از دانش و صلاحیت متخصصان و کارشناسان این حوزه، کیفیت ساخت در فولادهای ساختمانی را ارتقا بخشیم.

وی سپس با اشاره به استاندارد و الزام ایزو 3834 تصریح کرد: استاندارد و آیین نامه 3834 توسط شورای عالی استاندارد به عنوان استاندارد اجباری به منظور جوشکاری‌های مورد استفاده در کارگاه‌های ساخت و نصب سازه برای اطمینان از رعایت الزامات کیفی، پیشگیری از نقص و دستیابی به کیفیت مناسب سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر بازنگری نشریه ۲۲۸ گفت: مرکز تحقیقات راه،  مسکن و شهرسازی با ایجاد این بستر با کمک سازمان استاندارد به سمت بررسی صلاحیت ها و سرعت در پیاده سازی آن پیش رفته و سعی دارد با بروز رسانی دانش فنی به صورت پکیجی تدوین شده گامی مهم در این راستا بردارد.

عربها نجف آبادی در ادامه با اشاره به تعامل مرکز تحقیقات با انجمن ها در تدوین استانداردها بیان کرد: در گذشته چندان جایگاهی به تولیدکنندگان داده نمی شد و صرفاً از افراد کارشناس و متخصص استفاده می شد که در سال های اخیر با مبنا قرار گرفتن موضوع آموزش، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعامل خوبی با مجموعه های صنفی در این حوزه برقرار کرده که در بحث های اقتصادی و فنی، ضمن ورود افراد صاحب صلاحیت، توانسته ایم رقابت سالمی را شکل دهیم که بیش از پیش به سمت عملیاتی تر شدن پیش برویم.

مدیر بازرگانی تسفا: لزوم نگاه یکپارچه به استانداردهای صنعت به منظور ایجاد سازه باکیفیت/ زنجیره تامین باید استاندارد باشد

به گزارش استودیو سازه‌های فولادی، سید محسن میرآفتابی مدیر بازرگانی تسفا در پنل “سازه‌های فولادی، استانداردسازی” در مورد نقش انجمن‌ها در استانداردسازی سازه‌های فولادی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر ساختمان‌سازی و صنعت سازه‌های فولادی متحول شده و استانداردهای خوبی تدوین شده، امانکته مهم رعایت این استانداردها است.

وی ادامه داد: رعایت استاندارد مستلزم این است که زنجیره تامین و کالاها استاندارد باشد که برای این امر استانداردها باید به طور یکپارچه در صنعت دیده شود و کل زنجیره را پوشش دهد تا سازه باکیفیت داشته باشیم.

مدیر بازرگانی تسفا عنوان کرد: تولیدکنندگان می‌توانند روش‌های ساخت را بهینه و استاندارد کنند یا در مورد مواد اولیه تست های استاندارد را انجام دهد، اما حلقه بالایی باید مواد اولیه استاندارد را به تولیدکننده بدهد، منتها در این زمینه نظارت کمتر است و بار اصلی بر دوش مصرف کننده است، این در حالی است که اگر مواد اولیه استاندارد نباشد تولیدکننده نمی تواند کاری انجام دهد.

میرآفتابی سپس گفت: تولیدکنندگان سازه‌های فولادی ملزم به رعایت استانداردها هستند و با چانه زنی می‌توانند مواد با استاندارد بیشتری بگیرند، منتها هزینه بیشتری را بر تولیدکننده بار می کند ولی اگر کل فرآیند استاندارد باشد قطعا روند به خوبی پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: در پروژه های خاص که الزامات خاصی دارد با درخواست کارفرما استانداردهای بالایی اجرایی می‌شود در غیر اینصورت ممکن است استانداردها به شکل کمتر پی گرفته شود؛ در حالی که اگر همه ملزم به رعایت استانداردها شوند زمینه برای بهبود این فرآیند فراهم می‌شود.

استدیو نمایشگاه سازه های فولادی

محتواک

مطالب مرتبط

نشست خبری فیبو | با کامبیز یوسفی مدیرعامل فیبو

مدیرعامل فیبو: تولید ورق‌های 100 درصد نسوز فیبورد، انقلابی در صنعت ساختمان/ منطقه منا بازار مصرف ورق‌های فیبورد است به […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده

چهل و دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته مجارستان / نمایشگاه hungexpo

چهل و دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته مجارستان / نمایشگاه hungexpo مجارستان- بوداپست 10_14 April ۲۲ تا ۲۶ فروردین […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

پنل 14 : سازه‌های فولادی و ساختمان‌های پیش ساخته | گزارش استدیو نمایشگاه

پنل 14 : سازه‌های فولادی و ساختمان‌های پیش ساخته | گزارش استدیو نمایشگاه مدیرعامل شرکت مامن ایرانیان: سازه‌های پیش‌ساخته پرطرفدارترین […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *