رویدادهای نبض مهندسی – شبکه سازی و گسترش زنجیره تامین در صنعت ساختمان
منو موبایل

رویدادهای نبض مهندسی – شبکه سازی و گسترش زنجیره تامین در صنعت ساختمان

پنل 1 : نگاهی نو به پمپ‌های کم مصرف و انرژی | استودیو نمایشگاه تاسیسات

پنل 1 : با موضوعیت نگاهی نو به پمپ‌های کم مصرف و انرژی | استودیو نمایشگاه تاسیسات 1403

ترابی مجری و مشاور تاسیسات: یکی از معیارهای مهندسی درج برچسب انرژی بر روی پمپ‌ها است

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات، روح‌الله ترابی مجری و مشاور تاسیسات در پنل “نگاهی نو به پمپ‌های کم‌مصرف و انرژی” با اشاره به اهمیت پمپ‌ها در صنعت تاسیسات اظهار داشت: اگر بخواهیم از روش‌های کلی کاهش مصرف انرژی صحبت کنیم نخست باید به ضرورت در اختیار قرار دادن مقدار راندمان به مصرف‌کننده اشاره کرد.

وی ادامه داد: مقدار مصرف انرژی یکی از مسائل مهم است که عموما استاندادهایی برای آن وضع شده است‌.

مساله دیگر انتخاب پمپ یا سایز مناسب برای پمپ به ویژه توجه به نیاز به گرما در سردترین روزهای سال است که طراحان باید آن‌را مورد توجه قرار دهند.

این مجری و مشاور تاسیسات سپس با اشاره به ضرورت طراحی درست مدار تصریح کرد: در این زمینه باید به عدم بالانس و یا انتخاب نامناسب پای پمپی‌ها اشاره کرد که دست طراح برای انتخاب سایز مناسب پمپ باز است.

ترابی افزود: اهمیت مصرف انرژی در دنیا سبب شده که امروزه با نسل جدیدی از تولید پمپ‌ها روبرو باشیم که مقدار تولید برمبنای میزان‌ نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به شاخص‌های پمپ‌های مناسب برای کاهش مصرف بیان کرد: در برخی مواقع ما توصیه‌هایی برای بهبود داریم اما متاسفانه انتخاب اشتباه صورت می‌گیرد. برای مثال ما از استانداردهای آمریکایی استفاده می‌کنیم در حالی که الگوی مصرف ما شبیه به آن‌ها نیست و در نتیجه پمپ خیلی بزرگتر از اندازه مورد نیاز انتخاب می‌شود.

این مجری و مشاور تاسیسات همچنین گفت: برای پمپ‌های سیستم گرمایش معیار انتخاب سردترین روز سال است در صورتی که پمپ در کمتر از ۵ درصد روزهای سال به این مقدار دِبی احتیاج دارد؛ به این خاطر نیاز به پمپ‌هایی دادیم که در دِبی‌های کمتر از دِبی نامی یا اسمی هم راندمان قابل قبولی داشته باشند.

ترابی سپس با اشاره به الزامات حاکمیتی برای انتخاب پمپ‌ها خاطرنشان کرد: نکته مهمی که وجود دارد اینکه با توجه به وجود پمپ‌ها با مدل‌ها و سایزهای مختلف، نباید انتظار راندمان مشابه‌ای از آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: به نظر می‌آید که یکی از معیارهای مهندسی باید درج برچسب انرژی بر روی پمپ‌ها همچون سایر تجهیرات است که مقدار راندمان قابل دسترسی و یا مورد انتظار را برای مصرف‌کننده مشخص کند. در این صورت مصرف‌کننده به راحتی بین مدل‌های مختلف و سازنده‌های مختلف می‌تواند قدرت انتخاب داشته باشد. اما متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است‌ و رویکردها همواره به سمت پمپ‌های ارزان با راندمان کمتر می‌رود که بار هزینه بسیاری را تحمیل می‌کند.

مدیرعامل گروه صنعتی میوه‌چی: الزام توجه به نکات فنی در انتخاب پمپ/کارفرما مجاب به تامین تجهیزات با راندمان بالاتر است

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات، ابوذر میوه‌چی مدیرعامل گروه صنعتی میوه‌چی و برادران در پنل “نگاهی نو به پمپ‌های کم‌مصرف و انرژی” نمایشگاه با اشاره به ذخیره انرژی پمپ‌ها در دنیا اظهار داشت: اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاده اینکه هزینه‌های ساخت ساختمان و بالطبع قیمت تمام شده ساختمان افزایش یافته است.

وی با اشاره به تعامل بخش مهندسی و کارفرماها بیان کرد: امروزه وظیفه مهندسان بیشتر به ویژه در بحث طراحی و اجرا و نحوه تامین متریال که بخشی از آن‌ها پمپ‌ها هستند افزایش پیدا کرده که باید کارفرما را مجاب به تامین تجهیزات با راندمان بالاتر کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی میوه‌چی و برادران سپس با اشاره به شرایط ناترازی در کشور گفت: در ایران کمتر به افزایش راندمان پمپ‌ها پرداخته شده است، بنابراین توجه به برخی نکات فنی در انتخاب پمپ‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

میوه‌چی تصریح کرد: در انتخاب پمپ نمی‌توان در برخی سیکل پمپ‌ها تغییراتی ایجاد کرد در حقیقت یک مساله مهم این است که پس از طراحی و اجرا، موضوع نگهداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه براین موضوع کنترل نیز تاثیر مستقیمی روی انرژی می‌گذارد که بسیار مغفول مانده است.

مدیرعامل شرکت تدابیر پمپ وینا: ۲۰ درصد انرژی ساختمان صرف پمپ‌ها می‌شود/ استفاده از پمپ‌های کم‌مصرف تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات،

علی ساروخانی مدیرعامل شرکت تدابیر

پمپ وینا در پنل”نگاهی نو به پمپ‌های کم مصرف و انرژی” با اشاره به میزان مصرف انرژی در ساختمان اظهار داشت: یک پنجم انرژی دنیا و به عبارت دیگر ۲۰ درصد انرژی ساختمان صرف پمپ ها می شود.

وی ادامه داد: با توجه به آمار پیش گفته کاهش مصرف انرژی در پمپ‌ها تاثیر زیادی در مصرف انرژی ساختمان دارد.

مدیرعامل شرکت تدابیر پمپ وینا با اشاره به وضعیت استفاده از پمپ‌های کم مصرف در کشور عنوان کرد: سالیان طولانی به عنوان مصرف کننده، پمپ های کم مصرف را از آلمان و شرکت wilo وارد می‌کردیم و اخیرا شرکت پیشرو الکتروپمپ وینا اقدام به تولید پمپ در ایران و خاورمیانه کرده که تولید چنین پمپ های کم مصرف و هوشمند تاثیر زیادی در مصرف برق و انرژی دارد.

ساروخانی در مورد استفاده حداکثری و حداقلی از پمپ‌ها در زمان پیک با محوریت استفاده از پمپ‌های دو متغییره گفت: پمپ های دو متغییره با پارامترهای مختلف قابلیت تامین سیستم را دارند و هر روز دانش این حوزه بیشتر می شود. در این میان چند پارامتر برای پمپ‌های دو متغییره از جمله تامین فشار ثابت، دلتا ثابت، بر اساس دما یا دبی ثابت لحاظ می‌شود.

وی عنوان کرد: در پارامتر فشار ثابت برای آبرسانی تامین آب ساختمان دور پمپ بر اساس نیاز ساختمان تامین می‌شود، در متغییر دلتا ثابت برای سرمایش و گرمایش در ساختمان‌های بزرگ بعضی از تامین کننده‌های حرارت از مدار خارج می شود و به گونه‌ای عمل می‌شود تا حسب نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت تدابیر پمپ وینا خاطرنشان کرد: امروزه سیستم های BMS بی ام اس مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها مطرح می‌شود که کل سیستم به صورت پکیج سرمایش، گرمایش و غیره ساختمان را تامین می کند.

استدیو نمایشگاه تاسیسات

محتواک

مطالب مرتبط

پنل 2 : آسایش پایدار با نگاهی اصولی به تاسیسات | استودیو نمایشگاه تاسیسات

پنل 2 : با موضوعیت آسایش پایدار با نگاهی اصولی به تاسیسات | استودیو نمایشگاه تاسیسات 1403 مدیرعامل گروه ساختمانی […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

نشست خبری فیبو | با کامبیز یوسفی مدیرعامل فیبو

مدیرعامل فیبو: تولید ورق‌های 100 درصد نسوز فیبورد، انقلابی در صنعت ساختمان/ منطقه منا بازار مصرف ورق‌های فیبورد است به […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده

چهل و دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته مجارستان / نمایشگاه hungexpo

چهل و دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته مجارستان / نمایشگاه hungexpo مجارستان- بوداپست 10_14 April ۲۲ تا ۲۶ فروردین […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *