رویدادهای نبض مهندسی – شبکه سازی و گسترش زنجیره تامین در صنعت ساختمان
منو موبایل

رویدادهای نبض مهندسی – شبکه سازی و گسترش زنجیره تامین در صنعت ساختمان

پنل 2 : آسایش پایدار با نگاهی اصولی به تاسیسات | استودیو نمایشگاه تاسیسات

پنل 2 : با موضوعیت آسایش پایدار با نگاهی اصولی به تاسیسات | استودیو نمایشگاه تاسیسات 1403

مدیرعامل گروه ساختمانی فضای دهم: ضرورت آسایش پایدار در ساختمان‌ها/ دستورالعمل‌های فنی و نظارت بیشتر در حوزه ساخت‌وساز ضروری است

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات، امید شایان  مدیرعامل گروه ساختمانی فضای دهم در پنل “آسایش پایدار با نگاهی اصولی به تاسیسات” با اشاره به معنا و مفهوم آسایش در ساختمان اظهار داشت: آرامش و آسایش مفهوم کلی است که برداشت های مختلفی دارد، در این زمینه  ساختمان‌ها به سه بخش مسکونی، اداری و تجاری تقسیم می‌شود که بخش مسکونی فضایی است که مصرف کننده در فصول و شرایط مختلف در آن زندگی می کند، از اینرو تعریف استانداردهایی برای آسایش ضروری است.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش مسکونی در سال های اخیر بیشتر به صورت تجاری مطرح شده و فضاهای معماری بیشتر تعریف شده که عملا زندگی افراد را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند، به عبارت دیگر فضاهای معماری خوب تعریف شده ولی مصرف کننده با چالش مواجه می شود.

مدیرعامل گروه ساختمانی فضای دهم بیان کرد: به عنوان مثال در تهران در بخش تاسیسات کولر آبی مورد استفاده قرار گرفته و امروز مصرف کننده ها به سمت کولر گازی می روند که نما و مصرف برق را دچار چالش کند، یا استفاده از چیلرهای مرکزی که اواخر دهه ۹۰ خیلی زیاد شد و موضوع تغییر قیمت حامل‌های انرژی سبب شد که استفاده از چیلر بهینه نباشد و سبب استفاده  از فن کویل های زمینی که فضای تاسیساتی را با مشکل مواجه کرد.

شایان برای رفع این مشکلات با اشاره به لزوم دیدگاه فنی گفت: در وهله اول باید استانداردهایی توسط کمیته‌های فنی و مهندسی لحاظ شود و سبب نظارت درستی صورت گیرد، متاسفانه اکنون بیشتر به شکل سلیقه ای عمل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بالانس بین اقتصاد و مصرف‌کننده به نحوی است اگه موضوعاتی در طراحی کمتر دیده شود، در نهایت مصرف‌کننده نیاز دارد، و غفلت در این زمینه برای مصرف تبعات زیادی دارد و باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری لحاظ شود و نظارت بیشتری صورت گیرد.

شایان خطاب به سازنده‌ها گفت: مهم ترین بخش به عنوان قلب ساختمان تاسیسات است و باید تمرکز سازنده ها در بخش طراحی موضوع تاسیسات باشد، چراکه جدا از ظاهر ساختمان،مهم ترین اصل این است که ساختمان آسایش پایدار داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی نظام مهندسی ساختمان کشور خطاب به وزیر راه‌وشهرسازی: خانم مالواجرد به جای تعویق انتخابات نظام مهندسی، ویرایش قوانین و مقررات ملی ساختمان اولویت باشد

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات، احمدرضا طاهری اصل، عضو کمیسیون انرژی نظام مهندسی ساختمان کشور در پنل” آسایش پایدار با نگاه اصولی به تاسیسات” با اشاره به ضرورت آسایش در ساختمان‌ها از نگاه تاسیسات اظهار داشت: از این منظر به موضوع می‌توان ‌نگاه کرد که تاسیسات قرار است آسایش، ایمنی، بهداشت و رفاه را برای کاربر و بهره‌بردار فراهم کند.

وی بیان کرد: متاسفانه در کشور در بخش تاسیسات، سازمان‌های نظام مهندسی و حرفه از صنعت عقب‌تر هستند و اگر امروزه شاهد ورود تکنولوژی به صنعت ساختمان هستیم ناشی که حضور فعالانه صنعت بوده است.

عضو کمیسیون انرژی نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: متولیان این بخش باید به جد در بحث تاسیسات ورود پیدا کنند و نقش زنجیره‌واری را میان شرکت‌های سازنده، صنعت و حرفه ایفا کنند که متاسفانه تاکنون به آن توجه نشده است.

طاهری اصل با اشاره به راهکار بهبود صنعت تاسیسات گفت: همانگونه که در طراحی و اجرای ساختمان‌های سبز و پایدار همه موارد آسایش، ایمنی و موضوعات  مرتبط با آسایش بهره‌برداران موردتوجه قرار می‌گیرد، باید در بخش گسترده نیز این استانداردها در همه فرآیندهای طراحی، نظارت و اجرا از طریق قوانین و ضوابط معماری و شهرسازی به مرحله ظهور و عملیاتی برسد.

وی ادامه داد: این که چرا تاکنون به این مرحله از اجرای استاندارهای همه‌جانبه نرسیدیم بخش عمده آن به طراح‌های ما برمی‌گردد که آگاهی مناسبی نسبت به استانداردها ندارند و بخش دیگر به متولیان امر از جمله مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برمی‌گردد که از طریق قوانین و مقررات و حرفه‌مند نمودن مهندسان باید به این امر توجه کنند.

عضو کمیسیون انرژی نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به عملیاتی نشده طرح پلاک‌دار کردن ساختمان‌های منطبق با استانداردهای  انرژی در ساختمان‌ها تصریح کرد: از‌ سال ۱۴۰۲ قرار بود همه ساختمان‌ها مطابق مصوبه هیئت دولت پلاک گواهی انطباق انرژی جهت رعایت شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان نصب می‌کردند که تاکنون میسر نشده که این امر نشان از عملیاتی نشدن مبحث ۱۹ دارد.

طاهری اصل در پایان خطاب به وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خانم مالواجرد به جای تعویق چهار ماهه انتخابات، ویرایش قوانین و مقررات ملی ساختمان و تغییر قانون نظام مهندسی منطبق با شرایط روز با هدف ارتباط بسیار نزدیک میان طراحان و سازندگان و توجه به استاندارهای جهانی با تمرکز بر آسایش پایدار مورد توجه قرار گیرد.

مسئول مطالعات فنی سوپرپایپ: تعامل سازنده طراحان و معماران اولویت فنی سوپرپایپ است

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات، کاوه عظیمی مسئول مطالعات فنی سوپرپایپ، در پنل “آسایش پایدار با نگاه اصولی به تاسیسات” با اشاره به اینکه آرامش و آسایش ساکنان اولویت صنعت تاسیسات است، اظهار داشت: در دنیای امروز افراد زمان عمده‌ای از روز خود را در فضاهای داخلی ساختمان می‌گذرانند که این‌ امر نشان از اهمیت آسایش افراد در شرایط روز دارد.

وی بیان کرد: بحث کلی در باب شرایط کلی محیطی، موضوع کیفیت شرایط ساختمان از آسایش حرارتی تا کنترل نور و کیفیت هوای داخلی ساختمان را دربر‌می گیرد که بخش عمده آن به معماری ساختمان برمی‌گردد که طراحی صحیح ساختمان می‌تواند تا حد بسیاری  به بهبود آسایش ساکنان کمک کند.

مسئول مطالعات فنی سوپرپایپ ادامه داد: مطالعات بسیاری با هدف استانداردسازی طراحی‌ها براساس پروژه‌های بزرگ دنیا و ایران انجام شده که به ویژه در در بحث بهداشت و سلامتی سعی شده که بهترین‌ محصولات با کیفیت بالا مدنظر قرار گیرد.

عظیمی تصریح کرد: در بحث آموزش‌ها و نرم‌افزارهایی که ارائه شده سعی شده که پیوندهایی بین طراحان و معماران ایجاد شود که بتوان بالاترین آرامش و آسایش برای ساکنان تامین شود.

وی افزود: در سوپر پایپ سعی شده که با آموزش‌های به روز به طراحان کمک کنیم که طرح‌های باکیفیت‌تری ارائه کنند و بتوانند سیستم تکنولوژی جدیدی را وارد صنعت تاسیسات کنند در نتیجه به هدف نهایی در بهبود سیستم حرارتی و گرمایشی برسیم.

استدیو نمایشگاه تاسیسات

محتواک

مطالب مرتبط

پنل 1 : نگاهی نو به پمپ‌های کم مصرف و انرژی | استودیو نمایشگاه تاسیسات

پنل 1 : با موضوعیت نگاهی نو به پمپ‌های کم مصرف و انرژی | استودیو نمایشگاه تاسیسات 1403 ترابی مجری […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

نشست خبری فیبو | با کامبیز یوسفی مدیرعامل فیبو

مدیرعامل فیبو: تولید ورق‌های 100 درصد نسوز فیبورد، انقلابی در صنعت ساختمان/ منطقه منا بازار مصرف ورق‌های فیبورد است به […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده

چهل و دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته مجارستان / نمایشگاه hungexpo

چهل و دومین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته مجارستان / نمایشگاه hungexpo مجارستان- بوداپست 10_14 April ۲۲ تا ۲۶ فروردین […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *